Image Image Image Image Image Image Image Image Image

25 Jul

By

One Comment

Designen voor de toekomst: wees als Barbapapa

25 juli 2017 | By | One Comment

Onlangs kreeg ik de vraag of ik mee wilde denken over de toekomst van design en een blog te schrijven met als onderwerp: “designing for the future: trends we need to consider now”. Een hele eer en leuke kans om een bijdrage te leveren aan de fantastisch fijne designcommunity, maar waar te beginnen? Als je het mij vraagt is design werkelijk overal!

Wees als Barbapapa

Als creatief freelance ik in een enorm breed veld. Ik design websites, logo’s, huisstijlen, menukaarten, flyers en geef zelfs interieurs vorm. Onlangs las ik het volgende: “Ik pas me aan de omgeving aan, dat wat de omgeving van me verlangt of nodig heeft is prima. En voor je het weet ben je Barbapapa”. En zo voel ik me ook als het gaat om creatief aan de slag te gaan – offline en online, want daar begeef ik me!

Barbapapa is mijn held. ‘Kunnen worden wat je wil’, hoe mooi is dat! En dat is eigenlijk zo ook met design. Design heeft geen grenzen en kan je volledig naar je eigen hand zetten of laten zetten. Dat is dan ook mijn perfecte bruggetje naar de trends die er nu gaande zijn en waar we in de toekomst rekening mee ‘moeten’ houden. Design is vereenvoudigd door: online kan je zelf je website creëren zonder maar enige codeer-skills, je kan een schilderij of canvas laten drukken met jouw foto en je kan je eigen schoenen ontwerpen – of in ieder geval: personaliseren.

Personaliseren als een koning

Een design trend van nu is toch wel het personaliseren. Merken spelen hier een grote rol in. Neem bijvoorbeeld Nike ID, waar je je sneakers volledig naar je eigen hand (of voet) kan zetten! Het kost wat meer, maar dan heb je wel unieke sneakers! Uniek is zo’n woord waar menig persoon van gaat smullen in deze massaconsumptiemaatschappij (leuk Scrabblewoord).

Nike-ID-metcons-johan

Uiteraard heb ik ook Nike Metcons gepersonaliseerd (ze zitten nog in mijn winkelwagentje…)

Maar denk ook alle nieuwe automodellen die meer dan alleen kleurkeuzes biedt. Zoals de nieuwe Citroen C3 die in je helemaal kan maken naar jouw smaak. Personalisatie lijkt een standaard optie te worden zodat je een auto kan maken die helemaal bij je past.

© Citroen

© Citroen

Ik geloof er sterk in dat personaliseren / customizen in de toekomst een nog grotere rol gaat spelen. Dat er geen auto, kleding of meubel personaliseerbaar is. Zeker gezien enorme groei van social media waar je in wil blijven opvallen en dat wil delen met je omgeving.

Interactie in een design jasje

Naast personaliseren willen we meer dingen naar onze hand zetten. Letterlijk naar onze hand zetten door middel van apps. Design speelt een grote rol om deze interactie eenvoudig te houden. Toevallig ben ik recent de uitdaging aangegaan om de komende 100 dagen User Interface elementen vorm te geven. Elke dag krijg ik een opdracht in mijn mailbox om een element te designen die een rol speelt in het vergaren van informatie of kopen van producten. Dit is voor mij een bewustwording dat werkelijk alles nog leuker en interactiever gemaakt kan worden!

Online interactie, offline reactie
Maar interactie gaat verder dan online clicks. Met Siri bijvoorbeeld, die je niet alleen vragen kan stellen, maar ook kan “commanderen”. Met de Apple HomeKit van Philips HUE kan je Siri vragen om je lampen in te schakelen of te dimmen.

© Philips

© Philips

Door productontwerp krijgt deze interactie ook een voelbaar jasje. Denk bijvoorbeeld aan Google Home. Een offline interactieapparaat met minimaal design, zoals je gewend bent van Google. Google home kan je koppelen aan je apparaten en commanderen door deze aan te spreken. En zoals je hieronder ziet, is het niets meer dan een soort vaas zonder bloemen 😉

© Google

© Google

The Jetsons for real!
Maar het gaat allemaal nog een stapje verder met de producten van Ori! Als je ooit The Jetsons keek waar auto’s konden vliegen, robots het huishouden regelden en meubels konden schuiven dan krijg je hierbij een voorproefje van next level design. Bij Ori komen interieur, interactie en design samen in 1 kamer. Ik kan het niet zo mooi omschrijven zoals het onderstaande filmpje; kijken dus!

In principe bedien je Ori met een app of met de button aan de zijkant van het meubelsysteem, maar in samenwerking met bijvoorbeeld Smart Home Ecosystemen kan je het geheel met spraak bedienen. Ook hier geldt dus dat het systeem zich aanpast aan zijn omgeving en aan jouw wensen. Barbapapa schuilt in alles 😉

Meer design in de toekomst

Ik geloof sterk dat design een grote rol blijft spelen en misschien een nog wel grotere rol krijgt in de toekomst. De twee grootste trends die ik nu registreer zijn toch wel het personaliseren (uniek maken) van bestaanden producten én interactie in een design jasje. En met die laatste doel ik dus op zorgvuldig gekozen designs voor apps die offline elementen aansturen. Deze twee trends zijn voor mij als designer ook enorm interessant en dagen me uit steeds bewuster te worden van de behoeften van de gebruiker en de omgeving.

Ook hoop ik dat mijn designvisie een beetje logisch overkomt want ik ben een aantal keer afgezand in details. Maar als je eens goed om je heen kijkt dan is toch eigenlijk alles design?

 

Thanks again Justas for sharing the invitation with me 🙂

This blog post is a part of Design Blogger Competition organized by CGTrader.
Read more »

Credits header © Pinterest

Comments

Submit a Comment

Reken maar uit! *