Helweek: hoe hels was het?

Vorige week maandag begon ik aan de Helweek. Een mentaal en fysiek (trainings)programma van mental coach Erik Bertrand Larssen. 7 dagen die je leven veranderen. En ik moet zeggen dat zijn wijze werkt! Op social en in mijn vriendenkring had ik mijn start gedeeld. Ik had enkel niet verwacht dat zoveel mensen benieuwd waren naar het resultaat. Kortom vandaag een iets andere blog, maar hopelijk wel een die je inspireert!!

Mijn “korte uitleg” van de Helweek: elke ochtend opstaan om 5.00 uur om vervolgens 5.15 uur 60 minuten te sporten. Geen TV, geen social media onder het werk, geen whatsapp/ sociaal contact (buiten collega’s om), uiterst gezond eten, positiviteit, time management en elke dag gerichte doelen.

Als je het zo leest denk je misschien “wat een straf!”. Maar zo heb ik het niet ervaren. Hieronder leg ik alles uit.

De dag beginnen met beweging

Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik deze week niet alleen heb gedaan, maar met een vriendin. Zij had een heel trainingsschema gemaakt waardoor we iedere ochtend direct van start konden. 2 dagen hebben we een Kayla programma gedaan, 1 dag 5km hardlopen, 1 dag fietsen, 2 dagen zwemmen en 1 dag intensieve huishoudklusjes (als het zweet je uitbreekt, voelt het als sporten).

De ochtend sporten is bijzonder meegevallen. Ik wil zelfs 1 of 2 ochtenden gaan hardlopen. Een uitdaging erbij en ik heb er nu de perfecte schoenen voor! We hebben dinsdag 5km gelopen. Heen via de Erasmusbrug en terug via de Willemsbrug. Wat is Rotterdam mooi in de ochtend! Ook zwemmen is er een om in te houden, wat heerlijk rustgevend en toch ook zwaar om baantjes te trekken! Respect voor al de senioren!

Daarnaast is het een hele bewustwording als je uit de douche stapt (normale tijd) en denkt “shit hé, ik heb er al een uur sporten op zitten!”.

Geen Netflix-marathons

Nouja, een weekje dan… Dit was even wennen hoor. Geen TV, kortom: geen series. Ik volg eigenlijk weinig TV en ik sta nooit op met Jan de Hoop of ander nieuws. Maar series na een lange dag werken, dat is eigenlijk vaste prik. Het gevolg: geen bewegend beeld, geen geluid en geen stapje uit de realiteit.

Dat betekent dat je aangewezen bent op jezelf. En dat beviel eigenlijk wel. Ik loop mega achter op Penoza inmiddels, maar dat haal ik wel weer in. Die rust creëert ruimte en rust en ruimte is iets waar ik enorm naar uitkeek!! Ik zit bomvol nieuwe ideeën, wil concepten die ik in de vriezer had gezet weer oppakken en kwam meer toe aan mijn todo-list. Win-win-win!

Geen social media en contact onder het werk

Het doel van weinig social media is dat je focus en modi enkel inzet op productiviteit. En tja, wanneer ga je op Facebook? Inderdaad als je er even niet uitkomt, of al te lang hersenloos werk aan het doen bent. Maar geloof me: je mist eigenlijk niks. Nouja, je mist eindeloos scrollen door ellende, nieuwsberichten die je helemaal niet wil lezen en gebeurtenissen van Facebook-vrienden die geen mijlpalen genoemd mogen worden.

Klinkt zuur, maar zo is het wel. Elke keer denk je weer “jeetje ook niks bijzonders”. Maar toch blijf je terugkomen. Waarom? Slechte gewoonten? Nou dat is mooi want ook die ga je opschrijven. Vraag dat ook eens aan je omgeving, als je durft!

Laat ik wel eerlijk zijn: omdat social media een onderdeel is van mijn blog heb ik enkel die accounts gebruikt om mijn blogposts te delen. Die afspraak had ik gemaakt. Scheelt wel dat de informatie die je daar ziet, ook de info is die je wil ontvangen 😉

Geen whatsapp met vrienden onder het werk

Dit is ook een gewaarwording! Als je niks stuurt, krijg je zelf ook weinig terug. Laat vrienden wel even weten dat je dit doet, anders krijg je non-verbale bonje ivm desinteresse ofzoiets. Voor mij zorgde dit voornamelijk voor rust. Eentje die ik erin ga houden.

Ik heb zelfs ’s avonds deze trend voortgezet en belde mijn vrienden op of plande een afspraak. Geen ellenlange digitale Perkamentusrollen meer. Gevolg: je bent niet zo aan je telefoon gekluisterd. Een van mijn slechte gewoonten was dus de hoeveelheid tijd die ik doorbracht met mijn telefoon, in het bijzijn van vrienden. Het is bijna mindfull om je telefoon niet te gebruiken terwijl je bij vrienden bent want je bent helemaal in het “nu” en je vriend(inn)en krijgen de aandacht die ze verdienen!!

Kook voor jezelf je bent het waard!

Het uiterst gezond eten was het minst moeilijk omdat ik dit al enkele maanden doe. Een jaar geleden vond ik het belachelijk om zoveel tijd te steken in een maal voor mezelf. Maar je doet jezelf tekort. Ik woon alleen en kookte enkel uitgebreid voor vrienden. Maar gezond en creatief (geen pakjes, zakjes en kant-en-klaarmaaltijden) koken is voor mij een moment om te unpluggen van het werk en het eerste moment voor mezelf te hebben.

Positief de dag beginnen

Het is waar: je ochtend bepaalt de stemming van de hele dag. Omdat je begonnen bent met beweging en overwinning (je hebt een uur gesport in de ochtend, je hoort een medaille te krijgen!), voel je je goed en herboren. Die eerste gedachten zorgen voor een positieve uitstraling gedurende dag. Win!

Time management: jij bent de baas

Geen social media, niet eindeloos whatsappen en geen Netflix-marathons zorgen voor enorm veel extra tijd. Dûh! Maar dat moet je zelf eens ervaren, dan weet je hoe het voelt. Ik heb enorm geknald afgelopen week. Een todo-list per dag die ik kon afstrepen, klusjes geklaard die al maanden in mijn hoofd speelden. Ik heb zelfs tijd vrij kunnen maken om een nieuwe freelance klant te kunnen ontmoeten op korte termijn (lees: korte termijn) en mijn berging ein-de-lijk opgeruimd. Heb zo’n 15 jaar aan papier (fervent tekenaar) weggegooid. Konden we daar maar nieuwe bomen van maken, dan had ik de Veluwe met 1 hectare kunnen vullen!

“Hoe ging je nacht doorhalen?”

Een veelvuldig gestelde vraag van vrienden. Het is namelijk de bedoeling dat je donderdag op vrijdag doorhaalt. Gelukkig heb ik op vrijdag standaard vrij omdat ik slechts 32 uur werk. Ik heb mijn nacht gevuld met todo’s ten behoeve van mijn blog en freelance klussen. Kortom: leuk werk! Wel lastig werk, gezien ik nog een interview moest uitwerken, maar ook nog mijn concept onder de loep wilde nemen. Daarnaast heb ik ook voor klanten gewerkt en een start gemaakt aan mijn persoonlijke portfolio. Voor ik het wist was de nacht om. Enkel om 5.30 uur stortte ik wel even in, mijn geest was enorm actief maar mijn lichaam gaf aan rust te willen. Dus ik heb toen even gerust om vervolgens in mijn zwembroek te springen en baantjes te trekken.

Wat vond ik moeilijk?

Waar ik de meeste moeite mee had was eigenlijk de small talk vermijden op het werk. Op het werk moest ik proactief zijn met enkel tijd voor serieuze gesprekken ten behoeve van de taken en projecten. Kortom, geen gezellige gesprekken met mijn naaste collega’s en dat vond ik eigenlijk het meest moeilijk van deze week! Ik heb ook preventief Skype (ons communicatiemiddel) uitgezet, waarbij ik af en toe het gevoel had dat ik wat miste. Dat heb ik ook met mijn manager besproken, die mij meerdere malen ook gewezen heeft op mijn Helweek. Mijn collega’s waren enorm betrokken, dat maakte het wel gemakkelijker.
En… mijn manager was enorm te spreken over de proactiviteit. Win!

Het is een flink verslag geworden, maar dat kan ook bijna niet anders na 7 dagen die totaal anders zijn. Die je volledig uit je comfort-zone halen (heerlijk!). En, omdat ik niet kort van stof ben 😉

Ik kan het een ieder aanraden en ben van plan om minstens 1x per jaar een Helweek te doen. Laat maar weten, ik doe mee! Volgend jaar ga ik het met mijn buddy in ieder geval in de zomer een Helweek doen, dat scheelt denk met sporten in de ochtend (lees: soms was het 4 graden…).

Korte samenvatting voor de niet-boekenwormen:

  • Ik vond de Helweek fantastisch!
  • Zorg voor een Helweek-buddy. Ik ben de uitdagingen samen met een vriendin aangegaan. Elkaar motiveren, uit bed slepen en sporten werkt zoveel beter. Dankjewel Marloes!
  • Mijn todo-list is nog nooit zo leeg geweest na tijden! Zelfs mijn berging is opgeruimd (lees: 15 jaar aan papierwerk weggegooid.)
  • ’s Ochtends sporten is héérlijk! Het zorgt voor een actief begin en gezonde start van de dag. Hardlopen in de ochtend door het prachtige (maar rustige!) Rotterdam, ga ik doorvoeren. Zeker met mijn nieuwe hardloopschoenen (zie afbeelding)!
  • Minder telefoontijd, meer echte tijd voor vrienden is ook een blijvertje
  • Door minder TV te kijken in de avond (of Netflix-marathons) hou je zoveel tijd over en rust in je hoofd dat het bijna nét zo verslavend is.
  • Vroeg slapen zorgt voor voldoende nachtrust, wat je nodig hebt om de volgende dag te vlammen.
  • Timemanagement is de key voor alles! Maak todo-lijstjes per dag, maar ook per maand per jaar etc. Afstrepen voelt als overwinning (=positiviteit) en je maakt ruimte in je hoofd (=rust). Let wel: 1 taak per keer!
  • Mijn manager is blij met mijn proactieve houding en resultaten
  • Ook is de Helweek een blijvertje. Ik wil het minstens 1 keer per jaar gaan doen. De volgende waarschijnlijk wel in de zomer!

Heb jij weleens een Helweek gedaan?

6 Comments

Post a Comment

Reken maar uit! *