Image Image Image Image Image Image Image Image Image

19 Apr

By

No Comments

Reflectiemomentje: hoe staat het met die gezonde doelen?

19 april 2018 | By | No Comments

In januari stelde ik mezelf een aantal gezonde doelen. Nu ben ik een persoon die bestaat uit een portie zelfdiscipline, maar ook iemand met een ontzettend veranderlijke aard. En dat samen is toch wel een beetje een dodelijke combinatie. Kortom, een moment van reflectie zo aan het einde van het eerste kwartaal van 2018.

De 3 doelen waar ik naar refereer zijn: meer plantaardig eten, in beweging blijven en mentale rust. Nou daar

1 – Meer plantaardig eten

Als plantverslaafde is het wel heel vanzelfsprekend dat ik planten lief vindt. Maar ze opeten staat daar recht tegenover. Alhoewel, het is wel heel natuurlijk en gelukkig groeit het allemaal vlot met voldoende aandacht. Om verwarring te voorkomen: ik zet mijn tanden niet in mijn kamerplanten hoor! De meeste zijn namelijk giftig voor mens en dier, dus ik geef ze water, praat met ze en gebruik ze puur ter decoratie 🙂

Maar wat eet je dan wel?

Plantaardig eten is een tweede. Inmiddels eet ik behoorlijk veel vleesvervangers van Vivera of van de Vegetarische Slager – de mc2 burger van hun is echt té lekker! Of de kipstuckjes van Vivera, heerlijk te combineren met kikkererwten, paprika en te serveren in een wrap. Jum! Stiekem ben ik wel blij dat vega(n) hip is, want daardoor komen er steeds meer producten op de markt en is de keuze wat ruimer. En, als je heel goed kijkt naar aanbiedingen, dan is het ook nog te betalen. Ik heb vriendlief ook geïnspireerd en mijn moeder ook!

Waar haal je je informatie vandaan?

Op zich ook wel heel handig: de juiste websites te bezoeken voor info over veganisme en de juiste mensen te kennen! Ik heb het geluk gehad om Cilla van Squatcilla te ontmoeten (en met haar te sporten). Zij is een enorme enthousiast en mega energiek. Als ik vragen heb, surf ik altijd even naar haar website. Zij legt bijvoorbeeld uit waar je je calcium vandaan haalt, hoe je aan voldoende eiwitten komt en schreef onlangs wat je op een vegan BBQ legt!

2 – In beweging blijven

Nu ben ik altijd wel in beweging. Mijn hoofd maakt overuren per dag. Maar het doel is vooral berust op lichamelijk bewegen. Per dag kom ik standaard aan de 5.000 stappen. Dit in verband met woon-werkverkeer. Maar die beweging is niks nieuws voor mijn lijf, en al helemaal geen uitdaging. Gelukkig zit het op het vlak van beweging wel goed. Zeker gezien ik begin dit jaar met OneFit ben gestart en daardoor veel aanbod heb om in beweging te blijven. Ik schreef overigens een blog over mijn eerste maand OneFit, zodat je een idee hebt wat je er zoal mee kan. En natuurlijk mijn eigen ervaring!

Afgelopen maanden heb ik veel OneFit-locaties bezocht, diverse lessen bijgewoond en ook te gekke mensen ontmoet. Ik kwam zelfs een aantal bekenden tegen, zelfs van de middelbare school 🙂 Deze week besloot ik te beginnen met een High Intensity Interval Training (HIIT) bij Stride6ft8, waar ik tevens Indoor “Bootcampt” (juiste spelling?).

postworkoutpic

Het was ontzettend afzien, zoals je ziet… Maar daardoor wel een uitdaging om het volgende keer beter vol te houden. Dinsdag besloot ik na lange tijd weer eens een CrossFit WOD te volgen. Ook dat was wennen! Mijn conditie leek wel ingedut… Meer van zulk lessen staan op de planning om die weer op de rit te krijgen! Maar het beste: ik ben nog steeds in beweging. En hoe!

En het mooie: ik krijg er – naast een flink rood hoofd – ook een boel energie van die ik wel kan gebruiken om zoveel mogelijk uit mijn dag (en het leven #cliché) te halen!

3 – Meer rust in de bovenkamer

Het is vrij lastig een rustig hoofd te hebben voor iemand met duizenden ideeën. Ik denk dat creatieven (of moeders) dit wel herkennen! Ik heb mijn rust dan ook steeds meer gevonden. Leg, zoals ik in januari schreef, mijn telefoon vaker opzij. Zeker in de weekenden. Dan wil ik gewoon met de mensen zijn, waar ik fysiek bij ben. Ik moet zeggen dat mijn Instagram nog wel een flinke verslaving is… Zeker gezien ik een nieuwe creatieve uitdaging ben aangegaan en dagelijks een letter van het alfabet vormgeef. Het geeft me energie en maakt me nieuwsgierig naar de creatieve invulling van anderen!

Ook de yogalessen hebben voor veel rust gezorgd. En, hoe gek ook: de hoge intensiteit lessen, want in dat gehele uur denk ik aan niks. Nouja, ik denk aan kapot gaan en dingen zoals ‘ga ik dit wel halen?’. En als ik dan klaar ben denk ik alleen maar: damn, toch weer gedaan!

Beperking beeldschermtijd

Nieuw: lezen voor het slapen gaan. Ik probeer ook mijn beeldschermtijd te beperken voor het slapen gaan om plafonddienst te voorkomen. Daarnaast probeer ik ook vaker een boek te grijpen ter ontspanning. De zon draagt daar al aan bij. Zo las ik laatst een aantal hoofdstukken op het balkon in de zon en dat voelde zo ontzettend lekker! Laten we hopen dat de zomer een beetje aangewakkerd is en de zon weer op volle toeren gaat schijnen.

Mantra? Ik noem het motivatie

Ik kan wel stellen dat het nog steeds goed zit met die goede doelen en ik merk dat mezelf uitdagen op creativiteit vlak, op fysieke inspanning en op het doorbreken van patronen de motivatie is om die gezonde doelen voort te zetten. En het mooie daaraan: het is intrinsieke motivatie dus het gebeurt eigenlijk automatisch! Natuurlijk helpt het wel dat mijn vriend ook gedreven is en mensen om me heen een gezonde lifestyle ambiëren! Geluk en positiviteit is tenslotte leuk als je het deelt!

Submit a Comment

Reken maar uit! *