Gezonde doelen voor 2018

Dat blije ei hierboven ben ik! Ik liet me eens volledig uit comfort-zone fotograferen voor een roze muur. Niet omdat het mijn nieuwe kleur is, maar het is weer eens iets anders! En fijn dat ik het vond! Iets om komend jaar erin te houden: meer uit mijn comfort-zone treden. Noem het een goed voornemen, ik noem het zelf liever een goed doel – want voornemen klinkt wat onzeker. Speaking of doelen, ik liet me door enkele sportieve bloggers, zoals Madelon van Glow magazine en Cilla van SquatCilla, inspireren om eens na te denken over mijn gezonde doelen. Dat was even goed nadenken, maar ik heb er 3 gevonden en die deel ik maar al te graag met je!

Tevens geef ik op deze manier een nieuwe draai aan mijn blog met meer lifestyle en persoonlijk verhaal. Ik kan mezelf wel in de spotlights zetten met een foto, maar het verhaal erachter is natuurlijk veel leuker. Ik ga me volgend jaar namelijk wat meer focussen op mijn lifestyle en daar speelt mijn blog een grote rol bij!

Een nieuwe draai

Die nieuwe draai vind ik wel een leuke om mee te beginnen! Toen ik begon met bloggen, zocht ik naar mijn interieurstijl. Het was een avontuur bomvol experimenten en veel blogs, waardoor ik uiteindelijk mijn richting kon bepalen. Dat werkt heel goed voor me, zelfs zonder een groot publiek. Ik ben er van overtuigd dat het altijd een lezer kan inspireren! Daarom geef ik mijn blog een nieuwe lifestyle richting door mijn gezonde avontuur en doelen te (b)loggen!

Om het lekker concreet te maken – en vooral haalbaar – heb ik 3 doelen gesteld: meer plantaardig eten, in beweging blijven én mentaal meer rust nemen. Dat laatste klinkt wellicht heel zwaar, maar het draait allemaal om het woord balans en dat vind ik persoonlijk heel lastig aangezien ik behoorlijk snel afgeleid be.. o mijn Calathea bewoog want het is donker dus sluiten de bladeren – leuk weetje hé?! Anyways, dit zijn mijn gezonde doelen voor 2018!

1 – Meer plantaardig eten

Vorig jaar heb ik al een start gemaakt aan bewuster eten. Dat deed ik in voorgaande jaren ook wel, maar daarbij at ik nog wel veel vlees. Het blijft toch wel een onderwerp dat gezond eten / bewust leven en ik hoorde er ook steeds vaker mensen inspirerend over praten in mijn omgeving. Cilla is bijvoorbeeld “hardcore vegan”, als ik het zo mag benoemen. Naast dat ik haar een te gekke chick vind en haar – zo blijkt – ook nog buurvrouw mag noemen, vind ik haar inspirerend en begon ik zo meer informatie op te doen over plantaardig eten.

IMG_0192

Clichées omarmen…

Omdat zij bomvol energie en enthousiasme zit dacht ik: ‘dit moet ik ook eens proberen’. En daarmee vond ik het heel bijzonder dat het delen van die lifestyle helemaal niet zo gewaardeerd werd. Ik kreeg ontzettend veel tegengas en dat terwijl ik niet mijn hele leven omgooide en besloot vegan te worden, maar dat ik gewoon ontzettend nieuwsgierig was en besloot te kijken wat het deed voor mij.

Zo kwam ik erachter dat al die vegaburgers een bom aan proteïne zijn en verdomd lekker, maar dat het volledige vegan (nog) niet voor mij is weggelegd. Ook eet en drink ik veel meer op soja-basis in plaats van zuivel. Dat vindt mijn lichaam echt stukken leuker! Plantaardiger eten is dus een van de doelen die ik gesteld heb. En heb ik even geluk dat het vega(n) eten helemaal hip is, dan zijn er steeds meer hippe spots waar ik gerechten kan proberen en inspiratie kan opdoen! Oja, en ik heb Jeroen ook aardig besmet, dus dat is nog eens win-win als het om koken gaat 🙂

2 – In beweging blijven

Beweging is altijd belangrijk. En ondanks dat ik altijd behoorlijk in beweging ben heeft mijn lijf toch wel iets meer nodig dan dat. Vorig jaar ging ik op regelmatige basis naar die o zo leuke Crossfitbox waar ik me de afgelopen twee jaar heb uitgedaagd, maar die tijd is voorbij. Lang verhaal kort: het maandtarief werd verhoogd en dat werd mij teveel. Tevens was mijn motivatie weer een beetje afgezwakt, ook omdat ik weleens met Jeroen wil trainen en dat toch weer extra kosten zijn. Kortom, met pijn en moeite heb ik de knoop doorgehakt om bij die box te stoppen.

CrossFit ritme valt weg, en nu?

En wat nu? Nou daar heb ik natuurlijk al langere tijd over kunnen nadenken en ik heb gekozen voor Onefit. Het mooie van het Onefit-concept is dat je 4x bij 1 sportschool mag sporten per maand. Dat houdt in dat je dus diverse locaties per week kan bezoeken*. Gelukkig is Rotterdam een stad vol Onefit-locaties die ik al zorgvuldig uitgezocht heb en waar zelfs CrossFit mogelijk is! Kijk dat is nog eens win-win. Maar ook kan kiezen voor banen zwemmen (deed ik ook weleens en waren wederom extra kosten), yoga en nieuwe sporten kan uitproberen of groepslessen kan volgen én open gym.

Onefit sluit dus perfect aan bij mijn doel om in beweging te blijven en te doen wat ik leuk vind: mezelf uitdagen. Vanavond staat mijn eerste WOD gepland samen met mijn CrossFit-buddy en vriendin Rachel! Ik ben ontzettend benieuwd en deel zeker mijn ervaring over Onefit aan het eind van deze maand!

3 – Meer rust in de bovenkamer

En last but not least: meer mentale rust nemen. Terwijl mijn lichaam behoorlijk in beweging is, is het ook wel eens fijn om rust te hebben in het hoofd. Dat is vrij lastig bij een creatieveling want dat brein slaat werkelijk overal bij aan: van lelijke logo’s tot slechte marketing slogans (met sportieve groet…). Mijn vorige doel kan er al deels aan bijdrage, namelijk: yogalessen volgen. Ook wil ik mediteren weer terugbrengen in mijn ritme – wat overigens niet 10 minuten hoeft te duren, want ook maar heel even in het nu zijn verlicht al het hoofd.

Namastay away from your iPhone

En natuurlijk die alleskunner van een smartphone moet beperkt worden. ‘Moet’ klinkt wellicht wel heel standvastig, maar ik merk dat als mijn telefoon niet binnen handbereik ligt, dat ik er veel minder op kijk en minder afgeleid wordt. Hij is heel handig en houdt momenteel precies bij wat ik eet zodat ik bewust daar over wordt, maar hij is ook zo ontzettend verslavend als het gaat om Instagram, Pinterest en spelletjes.

IMG_0362

Kortom, vaker verder wegleggen is een optie om meer rust te krijgen. Ook ben ik vorig jaar weer begonnen met lezen. Een ontzettend dikke thriller van boven de 400 pagina’s, maar eentje die me zo boeit. Het boek heet Orphan X – De Nergens Man van Gregg Hurwitz en is lekker beeldend! Inmiddels heb ik ook het tweede deel in de kast liggen, want ik ben toch wel ontzettend benieuwd hoe hij Orphan X is geworden!

Koken is mijn zen

En om ook nog eens doel 1 erbij te halen: koken. Koken is mijn zen merk ik. Ik heb het niet over slow cooking, wat trendy schijnt te zijn, maar gewoon over gezond koken. Gezond plantaardig koken welteverstaan. Meer experimenteren in de keuken met eiwitrijke recepten, verschillende groenten en hier en daar wat vegan invloeden – want die gerechten zien er zo lekker kleurrijk uit! En mocht ik een keer een recept hebben die ik je echt niet kan onthouden, dan deel ik die ook! Want een gezonde lifestyle inspireert anderen!

Ik ga zo eens eerst mijn nieuwe bank een plek geven, want die verwacht ik over enkele minuten! Het heeft even geduurd, maar ik kan niet wachten om straks op mijn nieuwe bank dat fijne boek erbij te pakken voor een goede ontspanningssessie.

Wat zijn eigenlijk jouw persoonlijke / gezonde / goede doelen voor 2018?

*PS: om al deze leuke locaties te bezoeken moet ik nog wel even een fiets scoren, maar dat kan me niet weerhouden van nog meer bewegen!

Fotografie cover © Tiffany Westerwoudt
Overige fotografie © Johan Hazenbroek